8 základních rad v péči o atopickou pokožku

Atopický ekzém je onemocnění, jehož podkladem je vrozená dispozice k zánětlivé reakci kůže a ani nejúčinější léky nedokáží odstranti vrozený sklon k této nemoci, který přetrvává celý život. Je však možné, při dobré infromovanosti rodičů a pacientů a pečlivém dodržování preventivních a léčebných opatření, odhojit příznaky onemocnění a tím dostat průběh ekzému zcela pod kontrolu.

1. Základem léčby atopického ekzému je pravidelné promazávání kůže zvláčňujícími krémy a mastmi. Pro každého pacienta je potřeba nalézt takový prostředek, který nejlépe vyhovuje jeho kůži.

2. Pro zvládnutí akutního, nového vzplanutí příznaků ekzému používáme tradičně lokální kortikosteroidy (hormonální léky pro místní použití). Tyto prostředky využíváme jen krátce, k překonání kritických obtíží, jako „záchrannou brzdu“, abychom snížili riziko jejich nežádoucích účinků. Novou generací místních léků, které zasahují přímo do imunitní reakce kůže, a tím do samé podstaty atopického ekzému, jsou místní imunomodulátory. Jsou určené až pro děti od 2 let a dospělé.

3. Oblékejte dítě s ekzémem lehce a jen do měkkých, raději světlých, bavlněných materiálů. Oděv nesmí být příliš těsný ani tuhý (pozor na švy džínového oblečení a těsné okraje jednorázových plen). Vyhýbejte se vlně a všem materiálům, které jsou hrubé a mají vlas. Nový oděv dítěti před nošením vždy pečlivě vyperte a dokonale vymáchejte. Nezapomeňte odstranit všechny etikety z vnitřní strany oděvu, které při nošení a pohybu citlivou pokožku dítěte mechanicky dráždí. I dospělý atopik musí přizpůsobit oblékání svému onemocnění.

4. K očištění a promaštění kůže doporučujeme 3x v týdnu vanovou olejovou koupel a ostatní dny jen rychlé osprchování s pomocí koupelových nebo sprchových olejů nebo s mycími prostředky pro ekzém, které lze zakoupit v lékárně jako volně prodejné léky.

5. Stravu nekořeníme a vynecháme i příliš kyselé a pikantní potraviny (hořčici, kečup, nakládanou zeleninu), protože zvyšují svědivost kůže. U závažných pacientů nebo v období zhoršení vynecháváme potraviny, které vyvolávají alergické reakce nebo svědění kůže nejčastěji (kakao, čokoláda, ořechy, mandle, mák, citrusy, kiwi, rajčata, papriky).

6. Snažíme se omezit prašnost domácího prostředí. Dáváme přednost podlahám bez koberců. Těžké závěsy, záclony a čalouněný nábytek do ložnice atopika nepatří. Matrace lůžka a přikrývky kryjeme nepropustnými snímatelnými povlaky, které dvakrát do měsíce pereme nejméně na 60°C.

7. Dítě s ekzémem nemůže provozovat všechny typy sportovních aktivit. Nevhodné je při sportu mimořádné zapocení, zvláště v prašném prostředí. Zcela nevhodné je i plavání a jízda na koni.

8. Již od dětství usměrňujeme zájmovou činnost a koníčky dítěte tak, aby si vybralo později vhodnou profesi. Kůže nesmí být vystavena chemickým a dráždivým látkám, častému mytí, výkyvům teploty a zapocení. Zcela nevhodné jsou takové profese, jako např. automechanik, kuchař, kadeřnice, kosmetička, úklidové služby a práce ve zdravotnictví.

Zdroj: Publikace „Jak pečovat o atopickou pokožku“, nakladateství SOLEN, 2010, 3 s.